Jef Costello (Alain Delon) jest zawodowym mordercą. To człowiek zamknięty w sobie, introwertyczny i samotny. W kolejnym zabójstwie na zamówienie gangsterów jego ofiarą staje się właściciel nocnego klubu w Paryżu. Podczas akcji widziała go Valerie (Cathy Rosier), pianistka, która jednak nie decyduje się wskazać go podczas policyjnej identyfikacji. W międzyczasie Jef orientuje się, że dotychczasowi zleceniodawcy powzięli zamiar zlikwidowania go...
„Samuraj” to sztandarowy przykład francuskiego kryminału lat 60. i 70. XX wieku. Głównym bohaterem jest tu płatny zabójca Jef Costello (Alain Delon), który po wykonanym zadaniu, zamiast otrzymać zapłatę, staje się celem własnych zleceniodawców. Poza tym „depcze mu po piętach” bezwzględny komisarz francuskiej policji (François Périer). Od zatrzymania ratuje Costella pianistka z nocnego klubu (Cathy Rosier), jednak to nie odsuwa od niego policyjnych podejrzeń. Policyjna nagonka, oraz zamiary gangsterów sprawiają, że „pętla” na szyi Costella coraz bardziej się zaciska.
Nie zobaczymy tu spektakularnych scen pościgów czy strzelanin tak charakterystycznych dla tradycyjnego kryminału, gdyż ciężar fabuły został tu przeniesiony z kryminalnej rozgrywki na starcie charakterologiczne postaci.